Jobområdet omfatter funktioner i sundheds- og velfærdssektoren i forhold til patienter og borgere. Arbejdet indenfor jobområdet omfatter brug af teknisk udstyr og tolkning af resultater fra undersøgelser indenfor to specialområder neurofysiologi og audiologi.
Jobområdet er beskrevet i den fælles kompetencebeskrivelse for for det audiologiske og neurofysiologiske område.
For audiologiassistenter
Nedenstående AMU-uddannelser udbydes for audiologiassistenter. Klik på uddannelsen for at se mere.
Adgangskrav
Audiologiassistent eller kvalifikationer svarende til denne uddannelse.
Uddannelsens nummer
Titel
Længde
DKLL
For neurofysiologiassistenter
Nedenstående AMU-uddannelser udbydes for neurofysiologiassistenter.
Adgangskrav
Neurofysiologiassistent eller kvalifikationer svarende til denne uddannelse.
Uddannelsens nummer
Titel
Længde
DKLL
Deltagergebyr
Deltagelsen er gratis.
Tabt arbejdsfortjeneste
Der kan søges om tabt arbejdsfortjeneste og befordringsgodtgørelse på www.voksenuddannelse.dk
Behov for efteruddannelse
FUHA udvikler arbejdsmarkedsuddannelser for hospitalstekniske assistenter i tæt samarbejde med FEVU, Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser.
Rapport om kompetencebehov
Jobfunktioner og opgaveudvikling for hospitalstekniske assistenter.
Analyse af nuværende og fremtidige kompetencebehov.
Det er første gang FUHA har fået udarbejdet en så grundig beskrivelse af hospitalstekniske assistenters jobområde og forventninger til udviklingen på området.
Rapporten skal give udvalget, det lokale uddannelsesudvalg og andre aktører et fagligt grundlag for at prioritere og kvalificere udvikling af nye efteruddannelsestilbud for audiologiassistenter og neurofysiologiassistenter.
Har arbejdspladsen et behov for flere kompetencer?
Når man skal vurdere behovet for efteruddannelse, anbefaler FUHA, at arbejdsmarkedets parter drøfter behovet grundigt. Efteruddannelse skal afspejle behov for nye eller ændrede kompetencer, som medarbejderne og ledelsen er enige om mangler på jobområdet.
FUHA har udarbejdet et skema, der kan bidrage til at skabe klarhed over uddannelsesbehovets karakter og omfang, både lokalt og centralt.
Spørgsmålene er udviklet specielt til analyse af behov for AMU-uddannelser, og besvarelserne vil danne grundlag for prioritering af, hvilke AMU-uddannelser FUHA vil fremme udviklingen af.
Skemaet udfyldes omhyggeligt og sendes til det lokale uddannelsesudvalg ved Syddansk Erhvervsskole.